søndag 1. april 2018

Prikling av lange røtter ..


.. blir lettere å hanskes med nå! 😊 
Røttene skal jo helst ikke stappes ned i et hull, men håndteres varsomt.


Klipp ganske enkelt en åpning på kartongen. Fyll opp med litt jord, og litt ekstra på bunnen ..


.. og legg de lange røttene oppå. Jeg dusjer litt vann på jorda først og etter at plantene er lagt på. Deretter fyller du på et lag med jord igjen, klapper lett til, før du tar flere planter, og avslutter med jord. Dunk kartongen forsiktig litt i bordet, slik at jorden pakker seg litt mer sammen.


Hyssing for eksempel er fin å bruke rundt.


Plantene danderes litt, og kanskje du må fylle på litt jord rundt noen av plantene.


Plantene jeg har priklet er fjellflokk, som du ser her.


Her har jeg priklet svart hagestokkrose. 
Disse plantene er så pass store at jeg bare tok èn i hver liters kartong, de har også så lange røtter at jeg klippet litt høyt oppe på kartongen.

Ha en fortsatt god påske! :)
post signature

3 kommentarer:

  1. Du er så flink, og jeg er sikker på at omtanken og det gode stellet plantene får vil gi deg belønning og masse glede med mange vakre blomster utover sommeren og høsten. :-)

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth.
    Et flott tips du kom med. En fin uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Så smart. Jeg har også hatt denne fjellfokken, den liker seg ikke kjempegodt her, men henger nå litt med. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett