torsdag 7. mai 2015

Detaljer en vårdag


Pynt ved inngangspartiet. Påskeliljer, tusenfryd og stemor ble plantet for noen uker siden. De tåler noen minusgrader.


For flere år siden fikk jeg en flott skaugumbegonia av Kristin M. Denne knollen delte jeg, og gav bort en til Ragnhild, Hun lagde flere planter av den. I år oppdaget jeg at jeg dessverre ikke hadde klart å få til den siste knollen, jeg hadde igjen fra  i fjor.  Og i dag var jeg så heldig å få denne av Ragnhild! Ikke så dumt å gi bort. ;) Nå skal jeg ta bedre vare på begoniaen.




Jeg har laget to små bed utenfor drivhuset. Ovenfor har jeg plantet prydsvinerot, som jeg har gravd opp noen steder på tomta (skal ta noen flere). Langs veggen har jeg nettopp sådd noen solsikkefrø.



I bedet over har jeg plantet brennende kjærlighet, også flyttet fra dårlige vokseplasser på tomta. I midten står en slags gul pottentilla og forrest står flekklungeurt. Den har knallblå blomster andre steder på tomta, men her har den rosa blomster. Tror det er fordi jorda ikke er sur her.


Gjorde det enkelt i år, og plantet gule og blå stemorsblomster. Når du kjøper en stor potte stemorsblomster med påskeliljer i midten, kan du bare rulle ut stemorsplantene, og dele dem opp,  når påskeliljen visner. Liljene visner først, og stemorsblomstene står gjerne lenge. Stemorsblomstene trives også mye bedre med mer næringsrik jord rundt røttene.


Gult og blått er kontrastfarger. Kontrastfarger er spennende motsetninger. De fremhever hverandre og forsterker hverandres virkning og karakter.

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar